Летец с малкия си син пред български самолет ДАР-1, летище Божурище, 1926 г.
„ДАР У-1“ е първият самолет, построен в ДАР, наречен на името на трагично загиналия капитан Иван Узунов. Строи се през 1925-1926 г. като копие на германския DFW C.V, който е бил на въоръжение в българската войска. Произведени са 8 броя. Първият пробен полет е извършен от капитан Марко Първанов. „ДАР-2“ е произведен от укрити двигатели и части на „Албатрос С.ІІІ“. Инж. Херман Винтер, познаващ много добре конструкцията на този самолет, е построил от наличните части самолети точни копия на известния „Албатрос“.
„ДАР-1“ и „ДАР-1А“ е учебен двуместен двуплощник, построен в серия.
Представлява развитие на „У-1“ („ДАР У-1“). Преминал е през статични изпитвания в аеродинамична лаборатория и металоизмервателна служба. Произвеждан е с 2 двигателя - "Валтер" с 60 hp и "Валтер-Вега" с мощност 85 hp.
Изключително ниската мощност е обусловена от ограничаващите клаузи в Ньойския договор. „ДАР-1А“ е една изключително сполучлива конструкция. Построени са 12 самолета, предадени на Аеропланното училище.
Изключително ниската мощност е обусловена от ограничаващите клаузи в Ньойския договор. „ДАР-1А“ е една изключително сполучлива конструкция. Построени са 12 самолета, предадени на Аеропланното училище.
„ДАР-3“ е изключително сполучлив самолет, конструиран и произвеждан през периода 1935-1940 г.
С идеите и решаващото участие на инж. Цветан Лазаров е създаден самолет, който според предназначението си не е имал европейски конкуренти. Официално е произвеждан като транспортен самолет, но е конструиран като разузнавателен. Произвеждат се модификации с различни двигатели.
С идеите и решаващото участие на инж. Цветан Лазаров е създаден самолет, който според предназначението си не е имал европейски конкуренти. Официално е произвеждан като транспортен самолет, но е конструиран като разузнавателен. Произвеждат се модификации с различни двигатели.
- „ДАР-3 "Гарван І"“ e произведен през 1936 г. в серия от 6 самолета.
- „ДАР-3 "Гарван ІІ"“ е произведен през 1937 г. в серия от 6 самолета.
- „ДАР-3 "Гарван ІІІ"“ е многоцелеви самолет-биплан за разузнаване и поддръжка на сухопътни войски. Въоръжен e с 2 картечници и носи бомбов товар до 250 kg на външно окачване. Конструктивните промени спрямо първите "Гарвани" е ново усилено тяло, нов колесник и полузакрита кабина. Произведен е през 1939 г. в серия от 12 машини.
- „ДАР-4“ се появява през 1931 г. като прототип на – тримоторен /Walter Mars”-145к.с./ двуплощник. Поради отклонения в аеродинамичните изчисления, Х.Винтер спира серийното производство на този пътнически самолет. Това е двуплощен тримоторен транспортен самолет за 2-ма души екипаж и 4-ма пътника. Самолетът е построен само от български конструктори. Това е единственият многомоторен самолет, проектиран и произведен в България. Поради слабости в управлението е бракуван, без да е доразвиван. Това решение е пагубно не само за машината, но и за колектива, създал самолета.
- „ДАР-5“ е разработен от американския възпитаник инж. Кирил Петков. Истинската идея за създаването на изтребител и целите са постигнати, но формално е използван като самолет-лаборатория за проучване на метеорологичните данни на височина от 5 000 метра. Вероятно интриги и лобистки интереси са попречили създаденият самолет да остане само прототип.
- „ДАР-6“ е конструиран от инж. Цветан Лазаров. Изпреварва по показатели всички чуждестранни самолети в България. Двуместен двуплощник за учебно-тренировъчни полети. Строен е с двигатели 85 hp и 145 hp. Според оценката на Петко Попганчев той е "...един отличен самолет с пълна акробатичност". Произведен е в серия от 10 самолета. След преместването на ДАР в ДСФ, Ловеч инж. Лазаров разработва вариант на „ДАР-6“ под името „ДАР-9 "Синигер"“.
- „ДАР-7“ с означение „ДАР-7 СС-1“ (вероятно свързочен самолет) е моноплан, разработен от инж. Кирил Петков. За резултатите от тази конструкция няма останала документална следа.
- „ДАР-8 "Славей"“ е двуместен учебен самолет с качества, близки до най-добрите чуждестранни образци. Конструиран и внедрен в производство от инж. Кирил Петков. Година на производство 1938. Не се пуска в голямо серийно производство поради високите качества на вече произвеждания „ДАР-6“. Произведени са 12 броя.
- „ДАР-9 "Синигер"“ е произведен през 1941 г. Двуместен едномоторен биплан за начално обучение, понататъшно развитие на „ДАР-6А“. Съчетава най-доброто от предшественика си и вносните учебни самолети Fw-44 Stieglitz. След войната 9 самолета са предадени на Югославия; единственият съхранен самолет от този тип се намира в Авиационния музей в Загреб.
Отличен лек бомбардировач и щурмови самолет. Останал е само като прототип поради започналото превъоръжаване на ВВС с нови типове самолети. Неговото създаване е закъсняло с 4-5 години...OP+
“Подслушвач” - германско устройство за улавяне от голямо разстояние звука и посоката на приближаващи се самолети, част от противовъздушната отбрана на България